אבא בלאגן

סיפור עם בשר

15 תגובות

השינויים הכי גדולים בחיים שלנו יכולים לקרות מבלי שאנחנו נתכנן אותם: הריון, פיטורים, מוות ואפילו פנצ'ר באוטו (ותנסו להתווכח עם הדוקטור שזה לא משהו גדול).

נראה אתכם עכשיו אומרים שפנצ'ר זאת לא בעיה חמורה...

נראה אתכם עכשיו אומרים שפנצ'ר זאת לא בעיה חמורה…

לפני כחודש נחשפתי דרך שני חברים שלי למשהו שבהחלט יכול לשנות את החיים שלי! בהתחלה התייחסתי לזה בזלזול וקראתי להם משוגעים ומשועממים, לאחר מכן סתם גיחכתי ביני לבין עצמי אבל בסופו של דבר העזתי והחלטתי לשאול אותם האם זה באמת שווה את זה. לאחר ששאלתי והתעניינתי וקראתי ובדקתי ובדקתי שוב, החלטתי ללכת על זה. אני שמח ונרגש להודיע שמיום שני הקרוב אני פליאוליתי למשך חודש!

מה זה לעזאזל פליאוליתי?

פליאוליתי זה אדם שחי את חייו לפי תזונת הפליאו (עד כדי כך פשוט).
מכיוון שאני לא רוצה להיכנס כאן לכל ההסברים על התזונה כדי לא לשעמם את מי שכבר מכיר את אורח החיים הזה (אתם מוזמנים להיכנס לכאן, לכאן או לכאן ולקרוא על התזונה), אני פשוט אגיד שבתזונת פליאו נמנעים משלושה דברים:
1. סוכר- כן, גם סוכר חום, סוכרזית,סוכרלוז ובני דודיו.
2. דגנים- לחמים, מאפים, פסטות, פיצות וכן, פה זה הקטע שאתם קוראים לי משוגע.
3. שמנים זרעיים- שמן סויה/קנולה/תירס וכו'.

אתם בטח שואלים את עצמכם עכשיו את אותן שאלות שאני שאלתי כששמעתי על זה לראשונה:
"למה לעשות את זה לעצמך?" מתוך סקרנות ומתוך רצון להפסיק להרגיש כמו בן 90 אחרי שאני עולה 20 מדרגות.
"למה לעשות הכל בקיצוניות?" כשמבינים את ההיגיון מאחורי התזונה, מגלים שזה אפילו פחות קיצוני מהאהבה של אייל שני לעגבניות (הרבה פחות קיצוני).
"אז מה כן אוכלים?" בעיקר בשר וירקות ובשר. אה… ובשר.
והשאלה הכי מתבקשת: "מתי הוא הפסיק לקחת את הכדורים שלו?" לא עניינכם.

התזמון זה הכל (וגם הכנה מוקדמת לא תזיק)

את הפוסט הזה תכננתי לרשום לפני שבוע כשחגגתי יום הולדת (אני יודע מה אתם חושבים וזה בסדר, אף פעם לא מאוחר להביא מתנה), אך רצה הגורל ויום ההולדת שלי נפל על "תשעת הימים", דבר שמאוד בעייתי לאור העובדה שהדוקטור לא תשמח מכך שאנשנש לה בשר מול העיניים בימים האלה.
לאור העובדה שאני בן אדם כל כך מתחשב (אבל בעיקר לא רוצה לישון על הספה) החלטתי לדחות בשבוע את עניין התזונה ולבינתיים לעשות הכנות:

  • עשיתי בדיקות דם כדי שכשאעשה בדיקות דם לאחר חודש של התזונה, אוכל להשוות בין שתיהן.
  • הכנתי את המשפחה והחברים לכך שכנראה שלא אוכל לאכול אצלם בחודש הקרוב, דבר שגרם לאמא האשכנזית שלי להתכחש לי כבן, לשבת עלי שבעה ולנשל אותי מהירושה (וככה הלכו להם קופסאות ריקות של גפילטע פיש שהייתי אמור לקבל).
  • הכנתי את החבר הכי טוב שלי לכך שביום הראשון של התזונה אנחנו נעשה פויקה רק שנינו כדי שיהיה לי בשר לכל השבוע.
  • מכיוון שיכולות הבישול שלי מסתכמות בחביתה וטוסט, הכנתי לי רשימה מסודרת של ארוחות פוטנציאליות כדי שיהיה לי יותר נח לתכנן ולהכין מראש את הארוחות.
    זו רק המלצה, המבחר הוא אינסופי...

    זו רק המלצה, המבחר הוא אינסופי…

    כשסיפרתי לדוקטור על חודש הניסיון שאני עושה היא קודם כל צחקה, לאחר מכן כשהיא הבינה שאני רציני היא בכתה ולבסוף היא צעקה עלי (ואני מצטט): "אני לא אקח חלק בשיגעונות שלך".
    מכיוון שאני לא רוצה שהיא תיקח חלק בשיגעונות שלי (עאלק לא רוצה), עניתי לה שאני לא עושה את זה כדי שהיא תצטרף אלי, אלא מכיוון שחברים שלי שעושים את זה מרגישים יותר עירניים, כאבי הבטן והראש שלהם פחתו, יציאות המעיים שלהם יותר תקינות (תתמודדו) ובכלליות הם פשוט רואים פחות את הרופא.
    האם זה כל כך נורא לרצות את זה גם?
    אז זהו, תאחלו (ותאכלו) לי בהצלחה וניפגש כאן עוד חודש לסיכומים, מתכונים ושאר ירקות (ובשר).

15 מחשבות על “סיפור עם בשר

  1. ברור לי שלא אשכנע אותך אחרת, אבל האמת חייבת להאמר:

    מה כל כך טוב בפליאו:
    1) לא אוכלים מזון מעובד אלא מכינים אוכל ממזון גולמי ומלא.
    2) לא אוכלים סוכר מזוקק.
    3) אוכלים הרבה ירקות.
    4) בדרך כלל משלבים את זה עם פעילות גופנית.
    5) יש מסגרת חברתית תומכת.

    מה כל כך רע בפליאו :
    1) אוכלים הרבה מזון מן החי. בשר כיום הינו שונה לחלוטין מהבשר שאכל האדם הקדמון. הוא בעל הרכב שונה לגמרי עקב תנאי הגידול, המזון של בע"ח והברירה המלאכותית שעברו עד היום. בנוסף, הוא מכיל שיירי אנטיביוטיקה, פוספטים, חומרי שימור, שיירי קוטלי חרקים שמצטברים ברקמות שומניות של ב"עח. ושיירי הורמונים סטרואידים. יתרה מכך, בשר, גם של האדם הקדמון, מכילים רדיקלים חופשיים. כולסטרול, שומן רווי, עודף חלבון. כנ"ל לגבי ביצים, בתוספת ארסן. מעבר לכך, ולא ברור לי כיצד להדגיש את זה יותר, כמויות המזון מן החי בתפריט פליאו ממוצע (כמו זה שציינת) הינן גדולות באופן חסר פרופורציות מכמויות המזון מן החי שאכל האדם הקדמון.
    2) לא אוכלים קטניות ודגנים. הם מכילים שפע של ויטמינים, מינרלים וחלבון במידה, ואינם מכילים את המרעין בישין של הבשר.
    3) מפחדים מפירות. הם מכילים כמו ירקות- הרבה ויטמינים, ומינרלים וסיבים, והסוכר שבהם אינו מזיק כלל ועיקר. שמיים וארץ מסוכר מזוקק.
    4) בגישות פליאו מסויימות אוכלים מוצרי חלב, במיוחד בעלי אחוז שומן גבוה. כמובן שחלב ותזונת האדם הקדמון אלו שני דברים מקבילים שמעולם לא נפגשו, וזאת מבלי לציין את החלב התעשייתי המיוצר תוך הפרדת החלב למרכיביו ובנייה מחדש על פי המוצר, ובתוספת כל ה"טוב" שיש בבשר המודרני שציינתי לעיל.

    כמובן, כל אדם רשאי לנסות על עצמו כל תזונה שהיא, אבל אם התזונה גורמת ל: התעללות קשה בבעלי חיים; היווצרות חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה; בירוא יערות, זיהום אויר, קרקע ומים; אז צריך לשקול מחדש.

    לסיכום, אפשר לתכנן תזונה המבוססת על ירקות, פירות, אגוזים, דגנים מלאים וקטניות, וכך גם ליהנות מתזונה סופר בריאה, גם טעימה מאד, גם אקולוגית וגם שאינהתומכת בהתעללות בבע"ח.
    ממליץ לקרוא את הסיכום הזה:
    http://www.rambam-medicine.org.il/index.php?category_id=102

    אהבתי

    • קודם כל אני מודה לך על התגובה המפורטת.
      אנשים שיותר וותיקים בעניין הפליאו, בטח היו מגיבים לך לגבי כל טעbות התזונה וכו'.
      אני לא אעשה זאת מכיוון שחסר לי את הידע וdם מכיוון שזה פחות מפריע לי.
      אני מסתכל על חברים שלי שעושים את זה ורואה את ההבדל: הם ירדו במשקל, יותר אנרגטיים ופחות חולים. מה רע בזה?
      לגבי ההתעללות בבעלי חיים, אשמח לשמוע מה ההבדל ביו התזונה הזאת לתזונה "רגילה" מבחינת השחיטה של בעלי חיים?

      אהבתי

      • אתה יכול להשיג את התוצאות שאתה רוצה בצורה יותר טובה יעילה ובריאה, גם לטווח הארוך, ע"י אכילת תזונה טבעונית עתירת פחמימות ונמוכה בשומן, המבוססת על מזונות מלאים, ובכך גם לא לפגוע בבעלי חיים, להקטין את תביעת הרגל האקולוגית, להרגיש במיטבך 24/7 עם רמות אנרגיה גבוהות יותר מתזונה מן החי, וגם להימנע מכל המחלות הנפוצות שנוצרות כתוצאה מצריכת מזון מהחי במשך שנים.

        נסה תזונה טבעונית עתירת פחמימות ונמוכה בשומן, ממזונות מלאים במשך חצי שנה לפחות ואתה תראה את ההבדל.
        https://www.facebook.com/groups/briutivit/?fref=ts

        אהבתי

      • תודה על התגובה. יחד עם זאת, אני לא רואה באמת סיבה לוותר על הבשר…

        אהבתי

  2. אליסף (אני מקווה שאני לא טועה שבמך), בעניין החברים והשינוי לטובה- כל אחד שיזנח את תפריט הג'אנק פוד הממוצע ויעבור לתפריט מסודר, שופע ירקות ומזון לא מעובד יהנה משפע של יתרונות בריאותיים, במיוחד אם זה מגיע בתוספת פעילות גופנית וסביבה חברתית תומכת כפי שקורה לעיתים קרובות בפליאו.
    מזון מן החי מקושר מחקרית לשפע של מחלות, ביניהן סרטן ומחלות לב וכלי דם, אך לא מדובר על השפעה לטווח הקצר אלא על נזק המצטבר על פני שנים רבות.

    בעניין התעללות בבעלי חיים, כמובן לכבשה לא משנה אם אוכלים את שרירי הצלעות שלה לצד סלט ירקות או לצד צ'יפס. אבל:
    1) לרוב בפליאו מגדילים את צריכת המזון מן החי, אם כי זה לא תמיד משמעותי.
    2) חשוב יותר, וכפי שדניאל כתב, אתה יכול להפיק את מלוא היתרונות הבריאותיים מתזונה צמחית בריאה (מזון מלא ולא מעובד, שפע של ירקות ופירות, ללא סוכר מזוקק, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים), מבלי לשחוט אף אחד בדרך, ומבלי לתרום להיווצרות חיידיקם עמידים לאנטיביוטיקה (רוב האנטיביוטיקה בעולם מיוצרת לצרכי תעשיית המזון מן החי, ולא לריפוי בני אדם), ומבלי לתרום לבירוא יערות (רוב היערות אינם מבוראים לייצור נייר אלא לפינוי שטחים לגידול סויה, ויש לזכור שרוב רובה של הסויה בעולם, כמו רוב החקלאות הצמחית, מיוצרת לצרכי תעשיית המזון מן החי).
    בקיצור, ניו-פליאו: אותו דבר, בלי בשר וביצים, ועם דגנית מלאים וקטניות.

    אהבתי

    • אני לא רואה את עצמי מוריד את הבשר כרגע מחיי. מצד שני גם עד לפני חודש וחצי לא הייתי רואה את עצמי מוריד את הסוכר ודגנים מחיי…
      בכל מקרה אגיד שזה מרענן לנהל דיון תרבותי בנושא הזה.
      עד עכשיו (כמעט) כל פעם שיצא לי לדבר על הנושא, זה נגמר בצורה לא יפה (ולא מהצד שלי).

      אהבתי

  3. לטבעונים יש הרבה מאד כעס. הם רואים עוול מתמשך ונורא, ונתקלים באדישות מוחלטת במקרה הטוב, וגיחוך במקרה הרע. קשה להישאר שלו בתנאים כאלו.

    בדיון שהיה על הקיר שלי בפייסבוק לפני שנה, הבחור, שלמד איתי בתואר השני, לא חסך בזלזול, הגחכה והתעלמות ממה שלא נוח לו, והוא ממש לא היחידי שנוהג כך, ואני באמת ובתמים נשארתי קונקרטי לגמרי. כך שלעיתים קרובות שני הצדדים אינם דוגמה ומופת לדיון.

    אהבתי

  4. כל הכבוד לך,עשית את ההחלטה הטובה ביותר לחיים שלך. היתרונות של הפליאו רבים ואתה תתחיל להרגיש אותם עם הזמן כמו ירידה באחוז השומן, עלייה במסת השריר (גם ללא פעילות גופנית), ערנות, ריכוז, שובע ממושך לזמן רב ועוד. גם אם תעשה את בדיקת הדם עכשיו אני לא חושב שיש מה להתרגש מהתוצאות אלא לעשות בדיקת דם נוספת בעוד חצי שנה ואז תהיה לך השוואה יעילה יותר.

    אהבתי

  5. קהילת הפליאו מונה חברים רבים (ומאושרים) שהם טבעונים וצמחונים לשעבר.
    לא ידוע לי על אף פליאוליתי שעבר לטבעונות.
    זה מדבר בעד עצמו.

    אהבתי

  6. בלי לקרוא תגובות קודמות.
    ברור שהבנת את העיקרון הבסיסי. רק שים לב. אורז הוא לא ממש מומלץ בפליאו כי הוא עדיין דגן. בארוחת בוקר עדיף3 ביצים ולא שתיים. תמרים ואגוזים זה לא ארוחה.זה קינוח. פירות יבשים זה לא פליאו (צימוקים).
    בדיקת דם אחרי חודש לא תעשה כלום. תנסה חצי שנה.
    פסטרמה- שים לב שהיא ללא חומרים. כנל לגבי כל הנקניקים. בסופר אין נקניק פליאו.
    חסר לך המון שומן בארוחות.תוותר על החזה עוף מיותר ולא משביע. ותוסיף שמן. ובוא לשוק פליאו בכפר סבא ב7.8

    אהבתי

  7. כל הכבוד!
    החלטה מעולה! לא תתחרט. הדבר היחיד שהשמטת הוא השומן. ברגע שהגוף מפסיק לעבוד על פחמימות וסוכרים הוא זקוק למקור אנרגיה, וזה השומן. בחודש הראשון אתה בעצם 'מלמד' את הגוף כמה דברים: 1. נגמל (על כל תופעות הגמילה) מסוכר. 2. מעביר את הגוף ל'מוד' של עבודה על שומן מה שגורם לו לעבוד קשה ויעיל יותר. 3. 'מתקן' אותו מגלוקוז. אחרי שנים שהרגלת אותו. לאחר מכן זה לא יהיה אותו הדבר לאכול משהו המכיל דגן או קמח.

    ומכאן אתה בדרך לבריאות מטורפת ערנות ויעילות. אתה מוזמן גם לבקר בדף שלי: #אוכל אמיתי Real Food אני נותנת רעיונות פשוטים וטעימים ליום יום.
    בהצלחה.

    קהילה שלמה מאחוריך + שני שווקים בהדר יוסף, Meat Paleo ו – במרכז שרונה בכפר סבא.
    הגוף שלך יודה לך.

    אהבתי

  8. ובדיקות דם אחרי חצי שנה.

    אהבתי

כתיבת תגובה