אבא בלאגן

היסטריה בהיסטוריה או איך גרמתי לילדים ליהנות משיעורי היסטוריה

השארת תגובה

האם שמעתם פעם על המושג "ביצת קולומבוס"?

כאשר ניסה כריסטופר קולומבוס לשכנע את מלך ספרד שיאפשר לו את המסע בו הוא אמור להגיע להודו, הוא נתקל בתגובה של תמיהה מצד המלך: "הרי אף אחד לא הצליח להגיע להודו בדרך הים!".
כדי לשכנע את המלך לקח קולומבוס ביצה והציע למלך להעמידה על השולחן. משנכשל המלך במטלה, לקח קולומבוס את הביצה ושבר את הכוד שלה (החלק שאינו מחודד) וכך העמידה.
"הרי גם אני יכולתי לעשות זאת", טען המלך, "זו לא חכמה!", אמר.
נכון אמר קולומבוס, "אתה לא חשבת שאתה יכול ואני עשיתי זאת!".
מאז הפך המושג "ביצת קולומבוס" למטבע לשוני שמציין פתרון בעיה מסובכת, בצורה פשוטה.

problem-solving-no-regrets

בשנתיים האחרונות זכיתי לעבוד כמחנך כיתה בבית ספר יסודי ולאלו מכם שלא יודעים, מחנך בבית ספר יסודי מלמד בכיתתו כמעט את כל המקצועות הנלמדים בבית הספר.
בתחילת שנה שעברה, המנהלת עדכנה אותי שהכיתה שלי צריכה ללמוד היסטוריה והטילה את המשימה עלי.
להגיד לכם ששמחתי מזה? ממש לא. שיעורי ההיסטוריה נצרבו אצלי מאז שהייתי תלמיד כנושא משעמם שמדבר על דברים שלא רלוונטיים אלי ושהכי חשוב היה זה לשנן בעל פה עשרות תאריכים שלא באמת רציתי לזכור. בנוסף על כל זה, גיליתי שהספר אותו ילמדו הילדים בהיסטוריה, יהיה אותו ספר בדיוק שדרכו ניסו ללמד אותי היסטוריה ("מדור לדור") והדבר לא בדיוק תרם לתחושת המשיכה שלי ללימוד המקצוע.
הבנתי שעומדות בפני 2 אפשרויות: או לסבול ולהשתעמם ביחד עם הכיתה כל השנה, או לעשות את מה שאני אומר לתלמידים לעשות תמיד כשמשהו לא מוצא חן בעיניהם:
תפסיקו להתלונן ותפעלו כדי לשנות אותו.

היו השינוי שאתם רוצים לראות בעולם מהאטמה גנדי

"היו השינוי שאתם רוצים לראות בעולם"

 

השינוי שעשה הכל

לאחר שהחלטתי שהתלמידים שלי לא יצאו משיעורי ההיסטוריה כפי שאני יצאתי כשהייתי תלמיד (ואם תהיתם, התשובה היא באמצע. יצאתי תמיד באמצע השיעור), נותר לי רק להחליט איך אני הופך את שיעורי ההיסטוריה למשהו מעניין ובלתי נשכח, בשבילם ובשבילי.
התשובה…תחפושות!!!

החלטתי שאני מגיע לכל שיעור מחופש לדמות שעליה אנחנו נלמד.
אל יווני, לוחם ספרטני, יהודה המכבי, הורדוס, שלמה המלך ועוד. כל אלו דמויות שקמו לחיים בשיעורי ההיסטוריה שלנו והתגובות היו נלהבות!
בכל שבוע כשהשיעור היה נגמר, הילדים ישר שאלו אותי מה נלמד בשבוע הבא ולאיזו דמות אתחפש. אני מודה שלא חשבתי שאראה תלמידים שכל כך מחכים לשיעור מסוים (זה קורה לשמחתי גם בשיעורי אנגלית שאני מלמד, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר), אבל זה קרה. התלמידים התחילו לחוות את ההיסטוריה ולא רק ללמוד אותה.
מדהים!
הדבר שהכי נהניתי ממנו הוא שההתלהבות שלהם גרמה גם לי להתלהב, פתאום שיעורי ההיסטוריה היו השיעורים שלהם חיכיתי כל השבוע!

אומרים שתמונה אחת שווה כמו אלף מילים…קחו כמה.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

כדור שלג

שיעורי ההיסטוריה הפכו ללהיט בבית הספר ומחוצה לו. מורים, אנשי חינוך ו"סתם" אנשים שהתלהבו מהעניין הביעו את התלהבותם וחלקם אף התחילו ליישם זאת אצלם בבית הספר. למעשה, העניין הלך כל כך טוב שהתבקשתי השנה להעביר שיעורי היסטוריה לכל כיתות ו' בשכבה למרות שאני לא המחנך שלהם ולא אמור להעביר להם את השיעור הזה.

"היו השינוי שאתם רוצים לראות בעולם".
משפט כל כך פשוט שיכול לשנות כל כך הרבה.

מכירים מורים שזה יכול לעזור להם? שתפו אותם!
מכירים רעיונות שאוכל ליישם אצלי בשיעורי היסטוריה? שתפו אותי 🙂

כתיבת תגובה