אבא בלאגן

מצפן קטן שמשנה לנו את החיים

2 תגובות

כולנו מכירים את הביטוי "אחרי החגים". אחרי החגים אני אתחיל את העבודה שאני חייב להגיש, אחרי החגים אני אפסיק לעשן, אחרי החגים אני אתחיל דיאטה ואחרי החגים אני אתחיל את הדבר ההוא שאני דוחה כבר הרבה מאוד זמן…
אני רוצה לדבר איתכם הפעם על תזונה נכונה ובריאה ואיך היא רלוונטית אלינו בכל שלב בחיים. זה לא משנה אם אתם בני 7 או 107 (אבל אם אתם בני 107 וקוראים את הבלוג עכשיו אז ריספקט), זה לא משנה אם אתם גברים או נשים וזה לא משנה אם אתם שמנים או רזים. תזונה נכונה ובריאה חשובה לכולנו – בין אם אנחנו רוצים להוריד במשקל, להיות בריאים יותר או פשוט עושים ספורט ורוצים למקסם את ההשפעה של זה על הגוף שלנו.
לאחרונה קיבלתי מידע לגבי המצפן התזונתי של תנובה.  המצפן התזונתי הוא כלי עבודה מדעי שפותח במשך שנתיים ע"י צוות מיוחד של תנובה הכולל טכנולוגים ודיאטניות ומאפשר למדוד את המוצרים של תנובה ולשפר את הערכים התזונתיים של המוצרים שלה, בין היתר ע"י הפחתה של רכיבים דוגמת מלח וסוכר. זה בעצם אומר, שתנובה מחליטה לשנות במתכוון את הטעם של המוצרים שלה! כן, מה ששמעתם! באתר של משרד הבריאות רשום ש"תזונה לקויה גורמת לבעיות במערכת החיסון, אסטמה, סכרת, לחץ דם ובעיות לב. המחלקה לתזונה ממליצה על שימוש בפירמידת המזון…בין יתר המלצות: אכילה מגוונת, העדפת מוצרים דלי שומן ודלי סוכר ומלח". בעקבות כך, תנובה החליטה לעשות מעשה ולהפחית את הסוכר והמלח במוצרים שלה.

המצפן התזונתי של תנובה

המצפן התזונתי של תנובה

אם חושבים על זה לרגע, מבינים שתנובה שמה פה את כל הביצים בסל אחד (תרתי משמע). היא משנה לחלוטין את הטעם של המוצרים שלה על מנת שאנחנו נקבל אוכל שהוא יותר בריא ואם זה נשמע לכם פשוט אז תחשבו על זה שוב כי זה ממש לא פשוט. ניקח לדוגמא את השוקו של תנובה – תנובה צריכה לדאוג שהשוקו שלה עדיין יהיה טעים למרות שהיא מורידה ממנו כמות של סוכר… האגודה הישראלית לסוכרת אומרת שכל ילד שלישי צפוי לפתח סוכרת לפני גיל 40! לא יודע מה איתכם, אבל רק מלשמוע את זה אני מקבל הרעלת סוכר…

רוצים להימנע מזה? רוצים להימנע מכל שאר המחלות שמשרד הבריאות מדבר עליהן והזכרנו אותן מקודם? יש רק 4 דברים שאתם צריכים לעשות:
1. תפחיתו בסוכר שאתם שמים בתה/קפה. בכפית סוכר יש 20 קלוריות, אז זה אומר שאם נפחית כפית סוכר אחת ביום, אנחנו נוכל לחסוך 7300 קלוריות בשנה!
2. תקראו את התוויות של הדברים שאתם אוכלים. אם יש בזה מעל 300 מ"ג נתרן (מלח) – אל תאכלו את זה!
3. תמצאו תחליפים לסוכר ולמלח. אפשר להשתמש בוניל/קינמון במקום הסוכר, או להשתמש בעשבי תיבול/לימון במקום במלח או אבקת מרק.
4. תעבירו את זה הלאה. תסבירו למשפחה שלכם ולחברים שלכם מדוע חשוב להפחית בסוכר ובמלח (דיברנו על זה, זוכרים?).

מעבר לכל מה שקראתם, חשוב לשים לב לנקודה נוספת. תנובה היא קונצרן ענקי שחלק נכבד מהמוצרים שאנחנו רואים היום על המדפים שייכים לה. הלוואי ושאר החברות ילכו בעקבות תנובה וגם יהפכו את המוצרים שלהם לבריאים יותר…הרווח יהיה כולו שלנו.

אז קדימה! זה הזמן להתחיל לאכול בריא יותר – בשביל הכרס שלנו. בשביל ההרגשה שלנו. בשביל הבריאות שלנו.
רק אל תגידו לי "אחרי החגים"…

איור: דניאלה לונדון-דקל

איור: דניאלה לונדון-דקל

——————————————————————————————————————————————————————

אם אהבתם את הפוסט הזה, אשמח אם תרשמו את כתובת האימייל שלכם שם, מצד שמאל למעלה, לקבלת הודעה כשבעתיד יוצא פוסט חדש.
את כתובת האימייל שלכם לא אחלוק עם אף אחד.

2 מחשבות על “מצפן קטן שמשנה לנו את החיים

  1. אבא בלאגן שלום.
    אהבתי את הבלוג שלך, מזדהה, מתרגש לקרוא, תודה!
    וגם את הפוסט הנוכחי אבל…
    תנובה זו חברה גדולה ובעלת כוח אדיר. האוכל (רובו המוחלט) שתנובה משווקת הוא מעובד ותעשייתי.
    אוכל תעשייתי, וזה לא משנה אם המצפן מכוון צפונה מטעמים בריאותיים לכאורה, או מונחה מזרחה ע"י יועצים כלכליים מהשורה הראשונה בארץ (ואולי בעולם), הוא לא בריא, לא נכון ולא מומלץ. ככל שמה שנאכל יהיה תעשייתי יותר ומעובד יותר – ככה יהיה זה אוכל מעודד מחלות, המכוון אותנו לכליון.
    הויכוח על בריאותו השנויה במחלוקת של החלב (ומוצרים מהחי בכלל – אחוז ניכר מקונצרן 'תנובה') לא מחייב דווקא כאן ועכשיו ולא בהכרח משנה הרבה. בפועל, גם אם אין בכוס החלב שלך תוספת סוכר, תוצאות צריכת חלב (מיידיות, בלי לחשוב עך הטווח הארוך) הן בין השאר עליית רמות הסוכר בדם. תודה על המצפן, תודה ש'הפחתתם סוכר', לא משנה כהוא זה…
    אני מתעסק רבות בתחום, יש לי שתי בנות, אין לי חלב במקרר (ומשתדל בכלל לא לקנות תוצרת תנובה) והמצפן הזה מסריח מכסף ויחסי ציבור.

    אהבתי

    • תודה על התגובה.
      שמחתי לקרוא שאתה אוהב, מזדהה ואפילו מתרגש לקרוא, תודה לך!
      נתחיל מהסוף כי זו הנקודה הכי חשובה. לא קיבלתי שום דבר בתמורה לכתיבת הפוסט, לא כסף, לא מוצרי חלב וגם לא מתנות כאלו ואחרות.

      עכשיו, לאחר שהבהרנו שהפוסט נכתב ממניעים אובייקטיבים לחלוטין אנחנו יכולים לעבור לדבר על התוכן.
      אני מסכים שאוכל תעשייתי הינו אוכל לא בריא. יחד עם זאת, המצב הוא כיום שאם אני תיאורטית אלך ל10 בתים ואתחיל להגיד להם לא לצרוך חלב בפרט ומוצרים של תנובה בכלל – רוב הסיכויים שלא אצליח לשנות את דעתם של אותם 10 בתים, בנוסף לכך זו תהיה עזות מצח לעשות זאת מכיוון שאני בעצמי צורך חלב ומוצרי חלב ואין לי שום בעיה עם זה.
      לגבי היועצים הכלכליים – ברור לי שהמהלך הזה רוכב על גל הבריאות ששוטף אותנו ושמטרתו היא להכניס כסף לתנובה וזה בסדר מבחינתי. אם בעזרת הפוסט שלי גרמתי לאנשים לאכול יותר בריא (והמוצרים של תנובה המדוברים בפוסט בהחלט בריאים יותר משאר המוצרים באותה קטגוריה בשוק), וגרמתי לאנשים להסתכל על כמות הנתרן והסוכר במוצרים אותם הם אוכלים – אני מרוצה.

      מכיוון שלטענתך אתה מתעסק רבות בתחום ואני מתרשם מהתגובה שלך לטובה – אציע לך הצעה:
      אני מזמין אותך לכתוב פוסט אחד לבלוג שלי שידבר על אוכל בריא. תוכל לכתוב על מה שתרצה בנושא ואני מבטיח לא לערוך שום דבר, אבל! אני שומר לעצמי את הזכות לא לפרסם את הפוסט במידה ואראה לנכון לכך.
      מה דעתך?

      אהבתי

כתיבת תגובה